onsdag 28 januari 2009

Mammas långpannebulla eller Joannas kaka...

Slängde ihop en supergod och enkel "kaka" igårkväll, som mamma brukar göra.. Men då mina kära föräldrar har dragit utomlands 1 månad så får man tack vackert baka själv..
Här kommer receptet, det är riktigt gott en blandning av bulla och wienerbröd..

"Joannas kaka"

150g smör
5dl mjölk
50g jäst
1 ägg
1/2 tsk salt
ca 12 dl mjöl (degen skall vara lös..)

Blanda och jäs i långpanna i 30-40 min

Fyllning:

150g rumsvarmt smör
2 msk vaniljsocker
3dl florsocker
100 g philadelphiaost

Blanda och bred över den jästa degen, pensla med ägg och strö pärlsocker över-

Grädda i 225 C i 15-20 min..

Njut....

3 kommentarer:

Ina sa...

Det där måste jag prova!

Ina sa...

Förresten så hade ju din mamma bakat någon kaka till när du fyllde år förra året, som var så otroligt god som jag vill har receptet på. Men nu minns jag inte ens vad det var, bara att det var väldigt gott.
JO nu minns jag.
Den där rulltårtan med choklad inuti.

Anna sa...

Men det får vi fixa...